FANDOM

Bigos wymaga sporo czasu i jak największego garnka. Chyba że przyrządzisz go w szybkowarze. W każdej wersji najlepszy jest odgrzewany, i to wielokrotnie. Jak ugotować przepyszny bigos na święta? Zobacz przepisy na tradycyjny polski bigos.

Niewiele jest dań w kuchni polskiej, które mają tyle odmian co bigos. W zasadzie każda gospodyni ma swój własny przepis na bigos. Zajmijmy się przeglądem podstawowych technik gotowania tego przysmaku.

Bigos: różne warianty Edytuj

Począwszy od kapusty – głównego składnika – są trzy możliwości: bigos może się składać z kapusty kwaszonej i świeżej (białej) w różnych proporcjach, tylko z kwaszonej lub wyłącznie ze świeżej. Jeśli gotujemy bigos z obu rodzajów kapusty, można je od razu wymieszać albo – lepiej – gotować każdą z nich osobno. Niezbędnym składnikiem jest mięso – potrzeba co najmniej 1 kg różnych mięsiw na 1 i 1/2 kg kapusty (im więcej, tym lepiej, ale bez przesady). Ważna jest różnorodność – wieprzowina i wołowina, dobrze jest dodać kawałek kaczki lub gęsi, dziczyzny, trochę wędzonki, kiełbasę. Nie ma zgodności co do sposobu przyrządzenia mięs. Jedni uważają, że do kapusty dodaje się mięsa już upieczone. W tym wariancie najwygodniej mięsa włożyć do rękawa piekarniczego i upiec. Potem trzeba je pokroić i wraz z powstałym sosem dodać do kapusty. Można też wykorzystać resztki pieczeni.

Inni najpierw obsmażają mięsa, potem duszą je razem z kapustą. Aromat i barwę bigosowi nadają grzyby suszone. Trzeba je namoczyć ugotować, pokroić i z wywarem dodać do kapusty z mięsem. Pożądanym dodatkiem jest czerwone wytrawne wino. Można też dorzucić suszone śliwki.

Bigos: rytuał gotowania Edytuj

Gdy w garnku są już wszystkie składniki, bigos gotujemy ok. 40 minut na małym ogniu, często mieszając, po czym odstawiamy w chłodne miejsce. Nazajutrz bigos znów podgrzewamy i schładzamy. Trzeciego dnia ponawiamy operację. Za każdym razem trzeba uważać, aby bigos się nie przypalił. Potem można go zamrozić w małych porcjach i odgrzewać w miarę potrzeby – taki jest najlepszy.

Bigos w wersji turbo Edytuj

Z tych samych składników można ugotować równie pyszną potrawę, ale w zaledwie pół godziny. Niezbędny jest szybkowar, w którym wytwarza się wysokie ciśnienie, a temperatura sięga ponad 110°C. Ten sposób ma jeszcze jedną zaletę – gdy gotuje się kapustę tradycyjnie, jej zapach rozchodzi się po całym mieszkaniu, natomiast hermetycznie zamknięty szybkowar nie pozwala zapachom wydostać się na zewnątrz.

Bigos tradycyjny - przepis Edytuj

  • 1 i 1/2 kg kapusty kwaszonej
  • 1/2 kg kapusty białej
  • 1 kg mięs (schab, wołowina, drób)
  • 30 dag boczku wędzonego
  • 30 dag kiełbasy
  • 5 dag suszonych grzybów
  • 10 dag śliwek suszonych bez pestek lub 2 łyżki powideł
  • 4 liście laurowe
  • ziele angielskie
  • jagody jałowca
  • sól, pieprz

Boczek pokrój w kostkę, włóż do garnka, dodaj kapustę białą, wlej nieco wrzątku, przypraw i gotuj. Osobno gotuj kapustę kwaszoną z przyprawami. Dołóż mięso obsmażone na oleju. Miękkie mięso wyjmij i pokrój w kostkę. Oba rodzaje kapusty wymieszaj, dodaj mięso, uprzednio ugotowane grzyby, śliwki, przypraw do smaku, gotuj jeszcze dwukrotnie.

Bigos na szybko - przepis Edytuj

  • 1/2 kg kapusty białej
  • 3/4 kg kapusty kwaszonej
  • 5 dag grzybów suszonych
  • 1 kg mięsa
  • łyżka oliwy
  • szklanka bulionu
  • 4 liście laurowe
  • ziele angielskie
  • jagody jałowca
  • sól, pieprz

Pokrojone mięso obsmaż na oliwie. Wymoczone grzyby obgotuj, pokrój. Kapustę kwaszoną opłucz, posiekaj, świeżą poszatkuj. Przygotowane składniki włóż do szybkowaru, dodaj bulion, przyprawy. Gotuj według instrukcji.

Karolciu-0.jpg

http://www.poradnikzdrowie.pl/zywienie/co-jesz/swiateczny-bigos-jak-przygotowac-bigos-na-swieta-przepisy_35254.html

Więcej z Fandomu

Losowa wiki